Czym jest konwersja w e-commerce? Jakie są rodzaje konwersji?
Konwersja w e-commerce to każde, dosłownie każde działanie użytkownika, które odpowiada określonemu celowi biznesowemu. Może to być więc zakup produktu, założenie konta użytkownika, wypełnienie formularza kontaktowego, zapisanie się do newslettera itp. Tak to wygląda ogólnie, lecz trzeba pamiętać, że konwersje dzieli się na makro i mikro.
Makro-konwersje obejmują całość działań użytkowników, wszystkie najważniejsze dla firmy. Najczęściej odnoszą się do dokonywania zakupów przez klienta, czyli finalizacji transakcji.
Mikro konwersje dotyczą zaś wszystkich działań składających się na główny cel, na przykład założenie konta czy dodanie produktu do koszyka. Mimo że nie zapewniają one bezpośrednich korzyści finansowych, to pokazują zaangażowanie użytkownika i przyczyniają się do zwiększenia prawdopodobieństwa, że dokona on zakupu w przyszłości.
Jak mierzyć konwersję w sklepie online?
Wiemy już, czym jest konwersja. Widzimy, jak jest ważna. Żeby jednak móc korzystać z jej możliwości, powinniśmy wiedzieć, jak ją mierzyć. Można powiedzieć, że to kluczowy element strategii e-commerce. Do tego celu wykorzystuje się różnorodne narzędzia analityczne. Wśród nich najpopularniejszy jest zdecydowanie Google Analytics. Podstawowym wskaźnikiem jest zaś współczynnik konwersji (Conversion Rate). Oblicza on stosunek liczby dokonanych konwersji do liczby wszystkich odwiedzin strony. Wynik wyrażany jest procentach, dlatego też przykładowo jak na 1000 odwiedzin 40 zakończyło się zakupem – współczynnik konwersji wynosi 4%.
Na uwagę zasługują też inne wskaźniki, jak Średnia Wartość Zamówienia (Average Order Value – AOV) czy Współczynnik Opuszczenia Koszyka (Cart Abandonment Rate – CAR). Pierwszy z wymienionych pokazuje, ile przeciętnie wydają klienci na jedno zamówienie. Kolejny z nich zaś, jak wiele osób zrezygnowało z zakupu, mimo że dodało już zamówienie do koszyka.
Jakie są metody optymalizacji konwersji w e-commerce?
Optymalizacja Konwersji (Conversion Rate Optimization – CRO) to kolejny ważny proces, dzięki któremu można doskonalić elementy strony internetowej, a wszystko po to, by zwiększyć liczbę konwersji. Dostępnych jest wiele sposobów, aby to się udało.
- Można poprawić doświadczenie użytkownika (UX), dopasowując stronę internetową do potrzeb i wymagań użytkowników. Najważniejsze, aby była intuicyjna oraz łatwa w nawigacji.
- Warto też przeprowadzać testy A/B, by zyskać porównanie dwóch wersji strony www lub elementów, np. nagłówków, grafik itp.
- Sprawdzają się też personalizowanie treści i oferty, które zostają przygotowanie w odniesieniu do zachowań użytkowników i ich preferencji.
- Dobrze też przygotowywać programy lojalnościowe i rabaty, żeby zachęcić potencjalnych klientów.
- Nie można też oczywiście zapomnieć o optymalizacji mobilnej, gdyż strony, które są łatwo dostępne i funkcjonalne z poziomu smartfona znacząco podnoszą współczynnik konwersji.
Konwersja w e-commerce ma absolutnie kluczowe znaczenie, dobrze więc wiedzieć na jej temat wszystko, co istotne. Uzupełnieniem powyższych informacji jest artykuł https://pragmago.tech/pl/porada/optymalizacja-konwersji-w-ecommerce/, do którego przeczytania gorąco zachęcamy!
Artykuł sponsorowany