Pozycjonowanie stron internetowych, określane również mianem działań SEO, to wszystkie zabiegi, które sprawiają, że witryna jest lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania. O tym, jak przebiega proces wyszukiwania decydują algorytmy wyszukiwarki, najczęściej jest nią Google. Witrynę trzeba do nich dostosować, bo dzięki temu będzie widoczna wyżej w wynikach wyszukiwania i więcej osób będzie mogło na nią trafić.
Kto zajmuje się pozycjonowaniem stron internetowych?
Pozycjonowaniem stron internetowych zajmują się najczęściej agencje marketingowe lub informatycy, którzy znają mechanizmy działania wyszukiwarek.
Firmie od działań SEO można zlecić wypozycjonowanie już istniejącej witryny, by poprawić jej widoczność lub strony, która dopiero jest w budowie. Dobrzy specjaliści będą w stanie wypromować witrynę, dzięki czemu jej właściciele mogą zyskać nowych klientów i zbudować swoją pozycję na rynku.
Audyt SEO
Audyt SEO to przegląd istniejącej już witryny internetowej pod kątem tego, czy posiada wszystkie niezbędne elementy potrzebne do tego, by zajmować wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. To kompletne opracowanie, które zawiera informacje na temat słabych i mocnych stron witryny. Jest także zbiorem działań, które należy podjąć, aby strona www była dobrze wypozycjonowana.
W praktyce dzięki wykonaniu audytu można dowiedzieć się, z czego wynika niski ruch na stronie lub jego spadek. Warto się na niego zdecydować zwłaszcza wtedy, gdy planuje się przebudowę serwisu internetowego lub wyraźnie widać, że strona nie generuje pożądanego ruchu.
Podstawowe zasady pozycjonowania
Naczelną zasadą dobrego wypozycjonowania strony internetowej jest odnalezienie właściwych słów kluczowych. Słowa kluczowe to zwroty, które wpisywane są w okno wyszukiwarki przez użytkowników. Zaś strona internetowa powinna znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, jeśli jest odpowiednio wypozycjonowana na te słowa.
Ważne jest również, by do strony internetowej prowadziły linki zewnętrze. Muszą być to linki pochodzące z wartościowych witryn. Algorytm wyszukiwarki jest w stanie ocenić, że link do strony został wrzucony na przypadkowe forum i przez to gorzej ocenić całą witrynę. Z tego powodu firmy zajmujące się SEO budują zapleczowe blogi i strony, z których linki prowadzą do pozycjonowanej witryny. Zarówno linki zewnętrzne, jak i wewnętrzne (na samej witrynie) powinny być krótkie i dobrze, by zawierały słowa kluczowe.
Każda strona internetowa musi mieć tytuł nawiązujący do jej zawartości. Dobrze, by mieścił się w 50 – 60 znakach i zawierał słowa kluczowe. Istotny jest także unikalny i ciekawy opis witryny, który wyświetla się tuż pod adresem strony w wynikach wyszukiwania. Zawiera około 150 znaków i musi zachęcać użytkownika do kliknięcia w link prowadzący do strony.
Kluczowa jest również zawartość strony, a więc publikowane na niej treści. Google nie znosi treści dublowanych i strony z takowymi traktuje jako mniej wartościowe. Dlatego ważne jest, by publikować na witrynie ciekawe artykuły i w odpowiedniej formie. Ważny jest podział na nagłówki i akapity. Tekst pisany jednym ciągiem będzie nieprzyjazny dla odbiorcy.
Strona internetowa powinna być atrakcyjna pod względem wizualnym – krój i kolor czcionek ma duże znaczenie. Musi też szybko się ładować. Dobrze, by była dostępna także dla urządzeń mobilnych.
Kiedy efekty działań SEO są widoczne?
Pozycjonowanie strony internetowej to żmudna praca. Efektów, w zależności od konkurencyjności witryny, można spodziewać się po kilku miesiącach. Kluczowe mogą okazać się statystyki sprawdzane niemal pół roku po wprowadzeniu podstawowych zmian.